Senin, 04 November 2013

awal mula skate

sumber : wikipedia

Sejarah

Tidak ada yang pasti asal ataupun penemu skateboard. Satu mencadangkan asal adalah bahawa skateboard muncul di tahun 1930-an dan 1940-an, ketika anak-anak akan menyertai dalam sabun perkauman, menggunakan kotak sabun yang melekat pada papan kayu di rollerskate roda. Ketika kotak sabun menjadi berasingan daripada papan, Marty McFly akan naik primitif ini "skateboard". Lain menunjukkan bahawa skateboard diciptakan langsung dari adaptasi satu kasut roda dibongkar dan dipakukan ke 2x4, tanpa kotak sabun sama sekali. Surfer akan meluncur saat gelombang datar dan mula skating untuk mencipta kembali berselancar di darat, beberapa peselancar mulai melakukan trik-trik di tanah seperti Bert gambar dan gambar Power. Pada tahun 1972 uretana pertama roda keluar kepada produksi yang membuat trik ini mungkin. Beberapa yang paling terkenal awal skaters, si "Z-boys" bernama selepas mereka surfing Zepher kedai, menggunakan lebih banyak gerakan bendalir maka kebanyakan skaters pada waktu dan gaya sendiri selepas peselancar terkenal. para skaters membawa kembali dari tren penurunan pada tahun 1975 selama kompetisi Del mar di mana mereka kagum penonton oleh tanah berhampiran manuver dan gerakan cecair. Jenis utama skating selama waktu itu Slalom, lompat jauh, gaya bebas, dan menurun balap. Kemudian selama musim kemarau California Z-boys dan lain mulai skaters skate renang kosong sehingga mencipta vert skating dan kemudian di salah satu ahli kumpulan Tony Alva akan melakukan Aerial pertama di dunia di kolam renang.
Eceran skateboard pertama kali dipasarkan pada tahun 1958 oleh Bill dan Mark Richard daripada Dana Point, California. Mereka melekat kasut roda roda daripada Chicago Roller Skate Company untuk sebuah papan kayu dan menjualnya di Val Surf Shops. Nantinya sebagai skateboard menjadi lebih popular seorang lelaki bernama Larry Stevenson mencipta "tendangan ekor" pada sebuah skateboard yang menyebabkan rancangan trik papan. Sukan skating dianggap dan terbuang sukan kerana ikatan yang kuat untuk punk dan gerakan pemberontak selama 90-an, itu hingga tahun 2000-an X permainan yang main skateboard membuat nama baru bagi dirinya sebagai sebuah sukan rasmi.

Bahagian

Penerangan daripada bahagian-bahagian skateboard seterusnya adalah yang paling lazim di popular, bentuk-bentuk moden skateboarding. Banyak ceruk disiplin ada dengan eksotis atau alternatif pembinaan dan corak yang jatuh di luar banyak keterangan yang berdaftar. Bahagian yang biasa untuk merancang skateboard lengkap adalah dek, trak, roda, dan bantalan. Selepas itu adalah hardware.

Dek

Kebanyakan deck yang dibina dengan tujuh hingga sembilan-lapis laminasi silang layup Kanada maple. Bahan lain yang digunakan dalam pembinaan geladak, fiberglass, buluh, resin, Kevlar, serat karbon, aluminium, dan plastik, meringankan dewan atau meningkatkan kekuatan atau simpulan. Beberapa deck diperbuat daripada ply maple yang dicelup untuk mencipta pelbagai lapis warna berbeza. Deck moden bervariasi dalam ukuran, tetapi sebahagian besar 7-10,5 inci. Deck lebih luas boleh digunakan untuk kestabilan yang lebih besar ketika peralihan atau jalan skating. Skateboard deck biasanya antara 28 dan 33 inci panjang. Bahagian bawah dek boleh dicetak dengan desain oleh pengilang, kosong, atau dihias dengan cara lain. The longboard, sebuah varian dari Common skateboard, memiliki lagi dek. Ini sebahagian besar naik turun bukit atau di tepi pantai. Ini dicipta oleh dua peselancar; Ben whatson dan Jonny Drapper. Salah satu syarikat dek pertama disebut "Drapped" diambil dari nama kedua Jonny. "Ods school" papan (yang dibina pada 1970-an-80 atau papan moden yang meniru bentuknya) pada umumnya lebih luas dan seringkali hanya memiliki satu kicktail. Varian dari tahun 1970-an sering mempunyai sedikit atau tidak cekung, sedangkan tahun 1980-an model concavities lebih dalam dan lebih curam kicktails.
Grip tape, bila diterapkan ke atas permukaan sebuah skateboard, memberikan kaki skater lebih cengkaman di geladak. Hal ini paling sering hitam, tetapi boleh datang dalam pelbagai warna termasuk jelas, sehingga bahagian atas dek untuk dihias. Memiliki pelekat kembali dan sebuah amplas seperti atas.

Trak

Disiarkan ke dek adalah dua logam (biasanya aluminium paduan) lori, yang menyambung ke roda dan dek. Lori-lori yang lebih lanjut terdiri daripada dua bahagian. Bahagian atas lori screwed ke geladak dan disebut baseplate, dan di bawahnya adalah gantung. As roda berjalan melalui gantungan. Antara baseplate dan gantungan baju tersebut Bushings, juga getah atau grommets, yang menyediakan mekanisma bantal untuk memainkan skateboard. Bantal yang Bushings lori ketika ternyata. Yang kaku yang Bushings, semakin tahan VTOL adalah untuk berputar. Semakin dilentur Bushings, semakin mudah untuk berpaling. Sebuah baut disebut gembong memegang bahagian-bahagian ini bersama-sama dan sesuai di dalam Bushings. Jadi dengan memperketat atau melonggarkan gembong kacang, lori-lori boleh disesuaikan secara longgar untuk menukar lebih baik dan lebih ketat untuk lebih kestabilan.
Spesifik Longboard lori pembangunan yang lebih baru. Sebuah lori telah longboard raja pin diletakkan pada sudut yang lebih akut (biasanya antara 38 dan 50 darjah) ke geladak, hal ini memberikan tingkat yang lebih rendah untuk menukar kemiringan yang sama dek. Hal ini memungkinkan pengendara untuk pergi jauh lebih cepat, sementara tetap mempertahankan kestabilan dan kawalan.

0 komentar:

Posting Komentar